Hukum mempelajari ilmu tajwid adalah
fardu kifayah. Mengamalkan bacaan al-Quran dengan bertajwid adalah fardu
‘ain bagi setiap Muslim yang mukallaf.
Membaca al-Quran dengan bertajwid boleh dihuraikan dalam dua keadaan:
1) Membaca al-Quran dengan bertajwid pada kadar yang paling minimum iaitu bacaannya tidak mengubah struktur perkataan atau merosakkan maknanya. Hukumnya adalah fardu ‘ain.
2) Membaca al-Quran dengan bertajwid iaitu dengan memeliharakeseluruhan hukum-hukum tajwid dalam bacaan. Hukumnya wajib ke atas mereka yang mahir dengan ilmu tajwid.
Dalam qo'idah Tajwid menyatakan:
“ Belajar Tajwid wajib hukumnya, Yang tidak mengerti Tajwid pasti dosanya.”
“ Belajar Tajwid wajib hukumnya, Yang tidak mengerti Tajwid pasti dosanya.”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar